יום ראשון, 22 ביוני 2008

שיניים , חניכיים בהריון

שיניים, חניכיים והריון
מאת: דר' ריביצקי
רופא שיניים בבאר שבע .
"רסקו סיטי" כניסה א', חדר 304 , באר שבע. טל: 086279640
רגישות מוגברת בחניכיים, דימומים ונפיחויות, ולפעמים אף מעין "גידולים" על גביהחניכיים- אלו תופעות נפוצות בתקופת ההריון. מצב זה, המוכר כ"דלקת חניכיים של הריון",ו"גידולי הריון", עלול להופיע אצל כמחצית הנשים, ומקורו בשינויים ההורמונאליים , וכן בעלייה בזרימת הדם בגוף בהריון. בנוכחות השינויים הנ"ל, החניכיים מגיבות "באלימות" גם ללכלוך קטן ביותר ומפתחות דלקת. (גידולי ההריון אינם מסוכנים ובד"כ חולפים לאחר הלידה). דלקת חניכיים של הריון עלולה להופיע גם אצל נשים, המקפידות היטב על ניקיון השיניים.

האם המצב מסוכן? אכן כן.

א. הסכנה המיידית היא התפתחות דלקת חניכיים מתקדמת, שתוצאותיה הן הרס ואבדן רקמת החניכיים "הוורודה", החיצונית. מצב זה עלול להביא לפגמים אסתטיים , המצריכים לעיתים ניתוחי חניכיים. הפגמים עלולים להשאר לצמיתות.

ב.במקרים חמורים יותר, הדלקת החיצונית מסתבכת לדלקת כללית במנגנון האחיזה של השיניים ומתרחש הרס עצם הלסת . שיניים אשר איבדו את העצם המאחזת- הופכות לניידות ולעיתים קרובות – נעקרות.

ג.לידה מוקדמת- אפילו במקרים של דלקת קלה, חיידקי הפה עלולים לחדור למחזור הדם דרך החניכיים. כתגובה לזיהום, הגוף מייצר חומרים כימיים, העלולים לתת "פקודה" להתחלת הלידה . על פי מחקרים מעודכנים, הסיכון ללידה מוקדמת או ללידת תינוק משקל נמוך שווה אצל נשים מעשנות, שתייניות אלכוהול ונשים הסובלות מדלקת חניכיים.

מה לעשות?
א. המניעה- צחצוח קפדני ונכון, וביקור אצל רופא השיניים שלך לפחות כל 3 חודשים.
ב. ניקוי שיניים וסילוק אבנית אצל שיננית מספר פעמים במהלך ההריון, בהתאם להמלצות הרופא שלך. ניתן לבצע ניקוי בכל תקופת ההריון .( טיפול רגיל אשר אינו דחוף, מומלץ לבצע בחודשים 4-6).
ג. חשוב ליידע את רופא השיניים שלך כי הינך בהריון