יום שבת, 4 ביולי 2015

מומחה להשתלות שיניים

מומחה להשתלת שיניים – מהו התואר הזה? איפה לומדים את זה?  ובכן- אולי זה יפתיע חלק מהקוראים, אך התמחות בהשתלת שיניים לא קיימת. רופא שיניים המציג את עצמו כמומחה להשתלת שיניים – משתמש בתואר שאינו קיים, מטעה את מטופליו במכוון  ועובר על החוק.
כל רופא שיניים שעבר הכשרה מתאימה, מרפאתו מצוידת כנדרש בציוד השתלות עדכני וציוד סטריליזציה  מתקדם – רשאי לבצע השתלות שיניים.
השאלה החשובה ביותר שנשאלת: מהי השתלת שיניים - האם זאת פעולה ניתוחית נטו או שזאת פעולה שיקומית , המשחזרת את כל השן? ברור לכולם, כי תשובה ב' היא הנכונה. מטרת המטופל בהגעתו למרפאה היא קבלת שן חדשה במקום זאת שאבדה או ניזוקה. דרך השחזור אינה מעניינת אותו- כתר חרסינה, שתל דנטלי, גשר חרסינה, תותבת נשלפת ועוד. מכאן- שהשתל עצמו מהווה אמצעי להגיע למטרה ואינו מטרה עצמה.
קל להבין מכאן שביצוע השתל והשחזור על גביו על ידי אותו רופא משרת את טובת המטופל. במידה ומתעוררת בעיה כלשהי בהמשך הדרך, יש לעבודה "אבא" אחד והכתובת לקבלת אחריות ברורה. 
קיימות 3 קבוצות עיקריות של רופאי שיניים משתילים, הטוענים לתואר מומחה להשתלת שיניים : מנתחי פה ולסת, מנתחי חניכיים, חברי העמותה הישראלית  להשתלת שיניים. למעשה- חברי כל הקבוצות קיבלו את הכשרתם הבסיסית בתחום השתלת שיניים באותן השתלמויות עצמן. זאת כיוון שעד לפני מספר שנים נושא השתלת שיניים לא נכלל בשום התמחות רשמית. הדבר המבדיל בין הקבוצות זה הפיקוח על המשך  התקדמותם וההתעדכנות המתמדת.
איך המטופל אמור לדעת מי מבין הרופאים בעל ניסיון של מאות מקרים לפחות. מי המשיך להשתלם 
 ולהתקדם ומי דורך במקום ולא השתתף באף השתלמות של לימודי המשך ?